2011.12.17.
11:59

Írta: globspot

Egyiptom a forradalom után és a választások vége előtt

Egyiptom a forradalom után és a választások vége előtt

Kairó belvárosában, a Tahrír téren felállított pódiumok, sátrak, transzparensek és a heves utcai harcokat látott Mohammed Mahmúd utca sarki épületének betört ablakai őrzik az idei év történelmi és sorsfordító eseményeinek nyomait Egyiptomban – és az emberi lelkek.

Miközben a Meret Basa út irányából a történelmi jelentőségű tér elejénél felállított, sorompóval jelölt ellenőrzőponthoz érek, egyiptomi útitársam, Kerím mosolyogva mondja a körém sereglő helyieknek – akik közül páran származásom hallatán “Buskas”–t, a magyar labdarúgót emlegetik – “eljött megnézni a szabadságot.” Előbbi mozzanat, a legismertebb magyar játékos megnevezése “referenciaként” a helyiek részéről az elmúlt évtizedekben bármikor – sőt talán bárhol megtörténhetett volna – utóbbi azonban nyilvánvalóvá tette, hogy idén, ebben az országban valami történt.

A Tahrír tér felől északi irányba tekintve, a Nílus és a Zamálek-sziget felé két épület uralja a látképet. A régi állampárt, a Nemzeti Demokratikus Párt felgyújtott épülete komoran magasodik a tér felé, előtte pedig a világ talán leggazdagabb egyiptológiai gyűjteményének otthont adó, “lazacszínű” Egyiptomi Múzeum emlékeztet rá, hogy a közel- és a régmúlt napjainkban is él. Arra, hogy a tömeg új erővé lépett elő az országban és arra, hogy a sokarcú ország, Egyiptom nemcsak muszlim hagyományokkal rendelkezik, hanem a világ más jellegű kulturális örökségének is otthont ad. Egyiptom “Umm id-dunjá” “a világ anyja”, ahogy a helyiek büszkén és öntudatosan utalnak rá.

  الشعب يريد تطهير الـشــرطـة - a felirat a zászlón, ami annyit tesz: " a nép a rendőrség megtisztítását akarja"

A múzeum emlékeztet a forradalom egyik jeles pillanatára is, amikor civilek védték az épületet a fosztogatástól. Az akkori időszak megmozdulásaiban együtt vett részt muszlim, kopt, baloldali szekuláris és mások. 

Napjainkban világszerte sokan aggódnak a forradalom örökségéért és tartanak attól, hogy a sokarcú országot az iszlamisták saját képükre formálják át hatalomátvételük esetén. Külföldön, az Egyesült Államok például a számára fontos szabványokra és próbakövekre (viszonyulás a Nyugathoz és Iránhoz, béke Izraellel, egyház és állam egyensúlya, illetve számos belügy, az alkoholfogyasztással, a nőkkel és kisebbségekkel kapcsolatos kérdések) alapozva ítéli meg a Muszlim Testvéreket, olyan alapelvekre hivatkozva, amelyek még nem is nyilvánvaló, hogy sérülni fognak. Ahelyett, hogy a választások által biztosított hazai és demokratikus politikai legitimációt tartanák szem előtt. A nyugaton hosszú hagyományokra visszatekintő “népuralom” alapelvének gyakorlati megvalósulását visszhangozhatja egy etimologikus megközelítés is: a “szavazni” főnévi igenév arabul, a “taszwít” a “szót” szóra vezethető vissza, amelynek jelentése “hang”, vagyis maga a vox populi, azaz a nép hangja.

 Forradalmi graffitik a Tahrir téren

Maga a “parlamentarizálódás” hozzájárulhat a fenntartásokkal és gyanakvással kezelt iszlamista erők mérséklődéséhez, a közép-kelet európai szélsőjobboldali pártok esetéhez hasonlóan.

Az iszlamisták között különben éles különbségek vannak, a Muszlim Testvérek politikai ereje, a választásokon vezető – és a következő fordulókban vélhetően tovább erősödő – Szabadság és Igazságosság például a szabadelvű, szekuláris pártokat is tömörítő Demokratikus Koalícióból érkezett és megszólította a kopt keresztényeket is. A szalafiták (an-Núr) ezzel szemben például ellenzik a különböző neműek együttes nevelését és foglalkoztatását, egy elöljárójuk pedig úgy nyilatkozott, hogy “keresztények csak akkor tölthetnek be állami tisztségeket, ha Izraelnek keresztény elnöke lesz.”

A nemrég lezajlott parlamenti választások első fordulója nyomán előretört Muszlim Testvérek (Ikhwán al-Muszlimín) sikerét övező nyugati aggodalmaktól eltérő gondok nyomasztják az utca emberét.

Sokan utaltak rá, hogy a közvetve az ország negyedének (18 millió ember) “napi kenyeréért” felelős turizmus érzékeny veszteségeket könyvelt el idén. Ez a szektor a teljes bruttó nemzeti össztermék tizenegy százalékát teszi ki és a lakosság 13 százalékát foglalkoztatja. Az infláció révén megemelkedett árak nem tértek vissza a forradalom előtti szintre, és változatlanul magas a munkanélküliség aránya.

A többség nagy várakozásokkal és optimistán tekint a Testvérekhez kötődő hatalmi átmenetre. Sok beszélgetőtársam utalt arra is, hogy bár szívük más pártokkal – akár az (ultrakonzervatív) szalafitákkal is – elméjük a Szabadság és Igazság Párttal volt, mert “programjuk” van és képesek lehetnek orvosolni bizonyos gazdasági és társadalmi nehézségeket. Ha a hadsereg és a Fegyveres Erők Legfelső Tanácsa ebben nem vet gáncsot nekik.

A Tahrír tér transzparensei és rigmusai, a híres “as-sáb juríd isz’át in-nizám”-ról (“a nép a rendszer bukását akarja”) az idő múlásával átváltoztak “as-sáb juríd tathír is-surta”-ra (“a nép a rendőrség megtisztulását szeretné”). A forradalom “Egyiptomot jelképező” színpadának számító téren hatalmas feliratok és graffitik követelik, hogy a hadsereg mondjon le politikai és törvényhozói hatalmáról egy nemzeti mentőkormány javára. A téren felállított pódium előtt gyülekező tömeg rendre azt skandálja, hogy “Tantawí (az egyiptomi hadsereg fővezére) mondd meg Enánnak (a hadsereg vezérkari főnöke), hogy a forradalom már itt van a téren.”

A hadsereggel való szembenállás különben november végén utcai összecsapásokká is fajult, amikor a tömeg a belügyminisztérium épületét kísérelte meg megostromolni a Mohamed Mahmúd utcában, nemrég a Testvérek pedig távoztak az egyiptomi tanácsadó-testületből.

Az ellentmondások és kérdőjelek ellenére, a legtöbben egyetértenek abban, hogy nem kérnek a korábbi rendszerből, állampártjából, a Nemzeti Demokratikus Pártból és maradványaiból, akiket egyiptomi köznyelven “il-flól”-ként (“a maradék”) emlegetnek és Hoszni Mubarakot – aki egyfajta “fáraóként” állt a társadalmi piramis csúcsán – több mint harminc éven át, életfogytiglani börtönbüntetést sújtanák.

“Harminc évig volt hatalmon. Én harmincegy éves vagyok, gondolj csak bele… sok mindent láttam, mint ahogy a forradalmat is” – mondja Ahmed, egy főttkukorica-árus, miközben büszkén mutat jobb szemére.

A hadsereg – a korábbi rendszerhez hasonlóan – egyfajta “madárijesztőt” csinált a Muszlim Testvérekből, és jelezte, hogy nem fogják hagyni, hogy “egy új Khomeini” irányítsa Egyiptomot, olyan erőként, amely nem képviseli az össztársadalmat.

A szabadelvű Amr Hamzawí, negyvennégy éves akadémikus, nem osztja ezt a nézetet. Szerinte “Egyiptom nem Afganisztán vagy Szaúdi-Arábia. Egyiptom Egyiptom, mérsékelt iszlám hagyományokkal. Az arab világ kulturális szíve nem áll meg.”

Sokaknak egész más szúrja a szemét, mint az iszlamisták térnyerése, ez pedig az utcákat borító szemét (zift). A forradalom idején a tömeg szorgalmasan, kefékkel és műanyagzsákokkal a kézben, hozzálátott a hulladék feltakarításához és a macskakövet, járdaszegélyeket feketére-fehérre festették. A korrupció és hanyatlás évtizedei után ez a pillanatkép egy új, megtisztult Egyiptom jelképe lett.

A forradalommal Egyiptom a szabadság, az emberi méltóság és a társadalmi igazságosság kivívása és a megtisztulás útjára lépett, amelyen a múzeum megvédése és a közös takarítás során jelentkező szolidaritás vezetheti tovább.

Szerző: Iványi Márton

Fotó: a szerző hozzájárulásával

 

 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://globspot.blog.hu/api/trackback/id/tr163470756

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

katolnai 2012.01.02. 08:34:19

Kedves Márton!

Gondossággal és hozzáértéssel megírt cikked figyelmet érdemel, még akkor is, ha más esetleg hiányosságokat fedez abban fel. Vannak dolgok, amiket helyesen látsz … de
Sajnos Te sem érinted a fontos, mindenki által agyonhallgatott, szinte minden elemzésből mindig kimaradó, ám valójában a bajok gyökerét alkotó harmadik-világ béli túlszaporodást. Ez különösen vonatkozik Egyiptomra!
Egyiptom lakossága az 50. évek elején 22 millió volt, ma több, mint 80 millió. Egy már eleve szegény országba nem léteznek azok a külső társadalmi szükségek, feltételek, intézmények melyek képesek lennének lépést tartani az ilyen szabadon eleresztett szaporulattal. Kórházak, iskolák, ipar, kinek a pénzéből lehetne millió számra munkahelyet teremteni; normális életkörülményeket, egészséges környezetet? Felépítenek nagy nehezen egy iskolát, és már kell másik kettő, mert közben megint csináltak egy rakás gyereket. Nem lehet csak úgy nyakló nélkül büntetlenül szaporodni és közben másoktól (államtól) elvárni, h teremtsen mindenkinek munkát,kényelmes megélhetést, és biztosítsa a javak igazságos elosztását. Ilyen arányú szaporodásban még gazdag országok, mint Svájc vagy Ausztria sem lenne képes finanszírozni, hát még akkor Egyiptom.
Az utolsó mondatodban így fogalmazol:

„A forradalommal Egyiptom a szabadság, az emberi méltóság és a társadalmi igazságosság kivívása és a megtisztulás útjára lépett …”

Az egyiptomi népnek a forradalmát először a hálószobákban kéne megvívnia, h a szegény családok elégedjenek meg egy vagy max. két gyerekkel; hogy ne szaporítsák a nyomort, ne teremtsenek még több mizériát; még több éhes gyereket, még több lötyögő munkanélküli fiatalt, még több napi 2 dollárból tengödő szerencsétlent. Csak gondolj bele, ha az Egyiptomiak visszaszorították volna az utolsó 50-60 évben a gyerekcsinálási ámokfutásukat – és Egyiptom lakossága csak a fele, 40 millió lenne; máris kevesebb probléma létezne, gazdagabb élhetőbb lenne Egyiptom. 'Szabadság', 'méltóság', ' igazságosság' nem sokat jelentenek, ha nincs, nem forog a tőke, ha nincs elég gyár, üzem, ami olyan termékeket állít elő, amit el is lehet adni. Persze van ilyen Egyiptomban, csak túl kevés, főleg úgy, hogy egyre több gyerek válik felnőtté, akik számára sehol nincs már hely, csak az utcán tiltakozni, követ dobálni …
Az egyiptomi és az összes arab-muzulmán forradalomnak a hálószobába kéne kezdődnie.
Üdv Katonai
süti beállítások módosítása